Menu

De kunst van betrokkenheid

Henk Wiersma b

Directeur Henk Wiersma van basisschool Het Landje had door de coronacrisis een ongewone start op zijn school en in de wijk. In plaats van bij de pakken neerzitten heeft Henk nieuwe samenwerkingen en duurzame ontwikkelingen gestimuleerd. Het leidde tot verrassende activiteiten zoals online-museumbezoeken en Club Cool tuinbakken die door leerlingen onderhouden worden. Ook het mooie groene speelplein op ’t Landje werd gerealiseerd. Een speelplek die buiten schooltijd door de hele wijk gebruikt mag worden en door de gemeente schoon gehouden wordt. “Ik ben daar wel van, iets met elkaar adopteren.”

Als Henk Wiersma in 2020 begint bij basisschool Het Landje is de situatie op zijn zachtst gezegd vreemd. Het coronavirus houdt het land in zijn greep en de maatregelen vergen een bijzondere aanpassing van het onderwijs voor de 25 groepen. Met de versoepelingen ziet Henk steeds meer van alles wat Het Landje mooi maakt. “Theater en kunst zijn weer op volle kracht.” De school werkt met heel veel kunstinstellingen in de buurt samen. “We zitten overal dichtbij, met onze neus in de boter.”

Alles wat Het Landje mooi maakt zie ik weer; theater en kunst zijn op volle kracht.

Cultureel aanbod op peil gehouden

Tegelijkertijd heeft de crisis voor interessante ontwikkelingen gezorgd. “We hebben ons culturele programma op een andere manier geladen. Bijvoorbeeld met muziekfilmpjes afgestemd op de klas en online-museumbezoeken.” De NPO achterstandsgelden zijn ingezet om de school duurzaam te ontwikkelen. “Aan het team is veel expertise toegevoegd zoals leesexperts. Daar profiteren niet alleen de kinderen van, maar ook het team leert mee. We zijn in de leerstand gegaan.” Ook wil Henk samenwerkend leren bevorderen door de gangen anders in te richten. “Kinderen denken daarin mee, maar moeten ook zorg gaan dragen voor de gang. Zo krijg je een andere dynamiek.”

OBS Het Landje 1
We zijn als team in de leerstand gegaan.

Participatie en betrokkenheid

De directeur stimuleert waar mogelijk participatie en betrokkenheid. Niet alleen in driehoek ouders, leerlingen en school, maar ook naar de wijk. “Ik ben van de interactie, verbinding met de omgeving.” Ter illustratie vertelt Henk over de tuinbakken In Club Cool die door leerlingen bijgehouden worden en dat de naschoolse gitaarles in de Schotse Kerk zit. Indien mogelijk initieert hij schoolprojecten die de hele wijk verrijken. De vergroening van de betonnen speelplaats bij de ‘kleine school, de Singel’ is zo’n voorbeeld. Deze speeldernis is openbaar en kan buiten schooltijden door heel Cool Zuid gebruikt worden.

Ik ben van de interactie, verbinding met de omgeving.

Opgeruimd starten

“Het idee was geweldig, alleen we merkten dat de conciërge en ik elke maandagochtend puin van het weekend aan het ruimen waren. Dat heb ik aangekaart en nu maakt de gemeente een vroege schoonmaakronde.” Deze samenwerking overstijgt het belang van de school en is precies datgene waar Henk voor staat. “Ik vind het leuk om te merken dat zoiets in Rotterdam kan. Gelukkig komen onze kinderen nu door een opgeruimde groene omgeving de school binnen.” Zijn filosofie daarover is duidelijk: “Een dag moet opgeruimd beginnen. Door rust en structuur aan te brengen ontstaat er ruimte voor andere dingen.”

Verkeersveiligheid

Henk participeert zelf in meerdere wijk-werkgroepen en leert stukje bij beetje Cool beter kennen. Samen met de directeur van de RSV en gemeente denken ze na wat er gedaan kan worden om de verkeersveiligheid te verbeteren, een behoorlijke uitdaging voor de wijk. Een stap vooruit is het aangeven van fietsstroken op straat, waardoor de ruimte voor de auto minder groot lijkt. Ook aan het proces over de herinrichting van het plein neemt Henk deel. Dit plein is behalve een speelplaats voor beide basisscholen, een belangrijke ontmoetingsplek voor de wijk. Hij ziet zeker mogelijkheden om het plein te verrijken. “Hoe gaaf zou het zijn als er een soort halve arena komt? Een plek die kan dienen als lesruimte en mulitfunctioneel podium?”

Hoe gaaf zou het zijn als er op het plein een soort halve arena komt?

Oogziekenhuis als centrum

Alsof dit niet genoeg toekomstplannen zijn moet Henk ook gaan nadenken over een nieuwe locatie. “Het pand aan de Singel is technisch op, het pand aan de Vest is nu al te klein en er komen straks met alle woontorens nog meer kinderen in Cool Zuid bij.” Hij zou graag naar het Oogziekenhuis uitbreiden. “Daar zie ik een grote kans. Met in de plint wijkvoorzieningen zoals een consultatiebureau, logopedie, fysiotherapie en een oudercontactpunt.” Mocht het kleine gebouw verdwijnen zou hij met liefde de groene speelplek helemaal teruggeven aan de wijk. “Ik ben daar wel van: met zijn allen een plek adopteren. Juist in zo’n verstedelijkt gebied gun ik kinderen een groene plek.”

Juist in zo’n verstedelijkt gebied gun ik kinderen een groene plek.

De favoriete plekken van Henk

  • De groene speeltuin op het plein ’t Landje: een plek waar kinderen uit de hele buurt kunnen genieten van een natuurlijke speelplek.
  • Het Landje: de ruimte voor kunstprojecten en voorstellingen levert een bijzondere dynamiek op.